Circ i Escacs: una qüestió de drets
Descripció
És una proposta gratuïta d'educació 360º que introdueix el circ i els escacs com a eina d'ensenyament i aprenentatge dins i fora l'horari escolar. S'orienta a infants a partir de 7 anys, adolescents fins els 17 anys i les seves famílies. L'any 2020 hi van participar prop de 440 persones.
Promou la interconnexió dels aprenentatges que es realitzen dins i fora de l'horari lectiu, així com entre espais educatius formals i informals. També vol afavorir l'accés a la cultura i la construcció de vincles comunitaris al barri de Can Sant Joan de Montcada i Reixac, amb una població culturalment diversa, amb intenció de fomentar cohesió social.
Pel que fa al circ, s'ofereixen classes dins l'horari escolar, amb estudiants del segon cicle de primària, realitzant quatre sessions al llarg del curs lectiu, basades en diverses tècniques de circ. Fora de l'horari lectiu, es proposa activitat de circ en família, en cap de setmana cada quinze dies, al pati de l'escola. Finalment s'ofereix una escoleta de circ a l'estiu per a un grup d'infants i un altre per a adolescents (quatre sessions per a cada grup). Aproximadament el 80% dels participants són alumnes de l'Institut Escola el Viver del barri Can Sant Joan, la resta provenen d'altres barris. La major part no realitza activitats extraescolars fora del programa.
El programa també inclou activitats d'escacs, un joc que havia tingut una important tradició al barri i que s'ha recuperat per efecte de l'empenta veïnal. Es realitzen tallers d'escacs a l'escola i a la Ludoteca "Cultura i Barri", així com la possibilitat de jugar-hi a l'espai públic.
Es tracta d'una iniciativa comunitària liderada per un grup motor integrat per: Associació La Perifèrica, Institut Escola el Viver, l'AFA de l'escola, l'Agrupació de Veïns i Veïnes de Can Sant Joan i l'Ajuntament de Montcada i Reixac. La iniciativa també connecta amb la Taula Comunitària del barri Can Sant Joan i el projecte Cultura i Barri. El paper d’aquests grups socis ha estat ajustar el disseny del projecte per assegurar la participació dels infants, adolescents i les seves famílies, i enfortir les seves relacions. També fan seguiment i avaluació de les activitats durant tot l'any.
La mirada comunitària és un tret distintiu del programa i que ho travessa tot. Per exemple, la comunicació: de forma prèvia a l’activitat es van fer cartells i voladors que es van moure en paper i també com a imatge acompanyada de la frase motivadora i informació per inscripcions per WhatsApp i per xarxes socials. Es van fer amb els títols en diversos idiomes. Es van tenir converses amb les famílies a la porta de l’escola i al parc per donar a conèixer les activitats. També van fer difusió per diversos punts del barri mitjançant un cotxe amb megafonia.
Objectius
- Millorar la connexió entre els aprenentatges que es donen en el temps lectiu i no lectiu, entre espais educatius formals i no formals, i per tant una major qualitat educativa.
- Apropar i ampliar les oportunitats educatives per a tots els infants i especialment, afavorir que tot infant i jove tingui accés a activitats educatives en el territori, més enllà de l’escola.
- Augmentar els espais de relació comunitaris perquè tota la diversitat sociocultural del barri pugui trobar-se, i especialment generar cohesió social.
- Promoure l'aprenentatge del circ i la inclusió de la seva pràctica en el temps lliure.