Circ social

Generació Zirc

Descripció

Generació Zirc és un taller gratuït de circ per a joves, impulsat per l’Ateneu Popular de 9 Barris, que esdevé una proposta d’activitat física i artística integrada a partir de la corresponsabilització i la implicació del conjunt d’agents i serveis del territori. El projecte, que es va desenvolupar a partir de la revisió del projecte Fem Salut a través del Circ (iniciat el 2009), s’adreça a adolescents i joves de 12 a 18 anys del districte de Nou Barris, de provinença cultural diversa, donant-los a conèixer el circ com a pràctica que fomenta hàbits saludables a nivell físic i social. Es desenvolupa en el marc del projecte Karpa i Circ, i en coordinació amb la Taula de Franja Jove 9B, la qual reuneix als diferents agents educatius del territori com els educadors de carrer, instituts o els Casals de Joves. Així mateix, Generació Zirc ha tingut el suport del Districte de Nou Barris i de l’Agència de la Salut Pública de Barcelona i s’ha pres com a exemple de bones pràctiques en diferents espais de divulgació.

Amb una mitjana de 30 participants repartits en dos grups que treballen paral·lelament durant els mesos d’octubre a juny (en sessions setmanals d'una hora i dos quarts, a la tarda), l'activitat inclou el treball en diverses disciplines com l’acrobàcia, els aeris (trapezi i teles), malabars, monocicle i equilibris sobre objectes (bola i cable). El procés culmina amb una mostra pública dins el festival Erràtik, en el qual participen diversos col·lectius del territori. L’equip està compost per un grup de formadores i formadors de circ que posen al servei de les participants la seva experiència com a artistes circenses.

Històric

Aquest projecte (anteriorment Fem Salut a través del Circ) va néixer amb l’objectiu d’oferir noves alternatives d’oci saludable a nens i joves del barri.

El primer any d’implantació (curs 2009-10) es va plantejar com a estratègia de prevenció universal, motiu pel qual es va dirigir al grup de 6-14 anys (de primer i segon curs d’educació primària i primer i segon curs d’Educació Secundària Obligatòria), però en el segon curs d’aplicació (curs escolar 2010-11) es va dirigir al grup de joves de 12 a 14 anys, per donar-li una orientació més de prevenció selectiva, al dirigir-se a un grup d’edat amb major probabilitat d’iniciar-se en consum de drogues. Un factor que va influir en aquesta modificació també va ser que el programa va passar de ser finançat des de fons propis de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) a fons rebuts per l’ASPB des del Plan Nacional sobre Drogas, que condicionava que les activitats es dirigissin a persones entre 12 i 21 anys.

El tipus d’activitats que conformaven el programa també es va reorientar. El primer any (curs 2009-10) el programa consistia en la participació en un taller de 3 hores de durada, en horari lectiu, dels alumnes de 1r i 2n curs de primària de les tres escoles del barri i els de 1r i 2n d’ESO dels centres de secundària propers al barri (en el mateix barri no hi havia cap centre). El taller oferia l’experimentació de disciplines circenses, activitats plantejades per tal de promoure aptituds físiques i socials al mateix temps que fomentar la creativitat, cooperació i comunicació.

El segon curs d’aplicació (2010-11) es va dirigir el programa als joves entre 12 i 20 anys, ampliat a tot el districte de Nou Barris, havent valorat també la mateixa necessitat. En funció dels resultats del primer any es va considerar apropiat canviar el contingut del programa i a més d’incloure un taller de 3 hores, s’oferia la possibilitat de participar gratuïtament en un curs trimestral del circ, amb una sessió setmanal d'una hora i dos quarts. A més, es va incloure com a activitat de captació la realització de tallers de circ en carrers i places.

Objectius

  • Millorar el domini psicomotor del propi cos.
  • Desvetllar interessos artístics i culturals.
  • Apropar l’alumnat als recursos i equipaments del barri, generant participació activa i de continuïtat.
  • Foment de d’hàbits saludables per millorar el benestar físic, emocional i relacional de l’alumnat participant.
  • Treballar la consciència del propi cos i del propi espai, així com la consciència del cos i de l’espai de l’altre, com a element relacional.

Impulsat per...

Estat

Projecte actiu

Any d’inici

2009

Ubicació

Barcelona

Per a més informació:

Has trobat informació desactualizada o errònia en aquest pàgina?

Contribueix proposant correccions o canvis per millorar aquesta pàgina.

Útima actualització: 9 May 2022