CircCuits
Descripció
CircCuits (abans anomenat Circ Èxit i Circ Enginy) és un taller de circ orientat a alumnat de 1r a 4t d'ESO en horari lectiu. A través de diverses activitats circenses, s'hi desenvolupen competències relacionades a l’àmbit personal, social i ciutadà; té, per tant, un gran potencial educatiu.
L’activitat de l’alumnat i la implicació del professorat vinculen l’experiència viscuda i els aprenentatges del taller de circ amb la vida educativa a l’institut i provoca en aquesta última canvis significatius. L’equip docent pot utilitzar aquesta motivació per treballar altres continguts curriculars a les aules del centre.
Els tallers es duen a terme, generalment, a les instal·lacions de l’Ateneu de 9 Barris, en sessions d'entre una hora i dos quarts i dues hores, un dia per setmana, durant un trimestre (10 sessions en total). El dia i l’hora exactes se solen pactar amb cada institut. La darrera sessió es dedica a fer una mostra del que s'ha après durant el trimestre. A més a més, se sol convidar l’alumnat a assistir a un espectacle de circ (per exemple, el Circ d’Hivern).
Al llarg dels anys hi han participat diversos centres educatius de la ciutat de Barcelona, amb un màxim de 4 centres per curs. Per exemple, el curs 2021-2022 van participar-hi: IES Costa i Llobera (Sarrià), INS XXV Olimpíada (La Font de la Guatlla), CEE La Ginesta (Montbau) i INS Guineueta (La Guineueta).
El projecte s'inscriu en el Programa Enginy, que s’ofereix des del Consorci d'Educació de Barcelona com a mesura universal per a l’atenció educativa de tot l’alumnat d’ESO en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, adaptant-se als nous reptes culturals, socials, econòmics, científics i tecnològics actuals; situant l’aprenentatge competencial com un pilar per promoure valors i actituds d’inclusió social per viure i aprendre junts alumnes diferents i disminuir les desigualtats, tot destacant el paper dels docents i dels educadors com a agents impulsors d’aquests canvis. Els diferents projectes i/o tallers que s’ofereixen, esdevenen un tastet d’oficis i de nous aprenentatges que abasten diferents àmbits professionals (tecnològic, artístic, ocupacional, humanístic, esportiu...) i pretenen ser una eina d’orientació inspiradora per al despertar de vocacions entre l’alumnat que contribueixi a la definició del que serà el seu futur educatiu i professional per mitjà de nous contexts d’aprenentatge tant per a l’alumnat com per al professorat.
Objectius
El circ ajuda al desenvolupament de diversos aspectes:
- Creativitat: S’ofereixen situacions motrius noves per a l’alumnat amb la manipulació de diferents materials i s’estimula la capacitat de modificar les seves conductes o d’adaptar-s’hi, atesa la poca o inexistent experiència anterior.
- Cooperació: La majoria de situacions motrius busquen treballar la cooperació, la participació i, en conseqüència, la inclusió.
- Interculturalitat: La procedència de les tècniques de circ és d’una gran varietat, fet que provoca una vivència molt diversificada pel que fa a la cultura corporal lúdica.
- Expressió corporal:El circ, especialment en la vessant d’interpretació, és interessant per al desenvolupament de la capacitat d’expressió corporal.
- Habilitats i capacitats: Les tècniques de circ contribueixen al desenvolupament de diverses habilitats i capacitats, com ara la coordinació, la concentració, la percepció, l’equilibri, la força, la velocitat de reacció, el ritme, etc.